• ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی

چرا ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی ؟

کاربرد شیشه در ساختمانها به منظور بهره گیری از مناظر و استفاده از نور خورشید و همچنین نماسازی صورت می گیرد. اما این مزایا همواره با یک ایراد بسیار مهمی در تقابل هستند. شیشه ها منشاء عمده اتلاف انرژی گرمایش و سرمایش در ساختمان میباشند. حتی در ساختمانهای جدید حدود ۲۰% اتلاف حرارت از شیشه ها صورت می گیرد . در طول تابستان نیز ۷۵% گرمای جذب شده مربوط به شیشه هاست که هزینه های تهویه مطبوع را افزایش میدهد. تحقیقات علمی و صنعتی در جهت حل معضلات فوق از سال ۱۹۶۰ شروع شد. امروزه توسعه فن آوری تولید پوششهای چندلایه توانسته با بکارگیری لایه های متعدد ، مشکلات کاربرد شیشه در ساختمان را به میزان مطلوبی رفع نماید . و اثرات شگرفی در بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشد. در بحث ذخیره انرژی و کاهش هزینه برق در ساختمان از طریق ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی اقدام نمود .

ویندو فیلم های خورشیدی شرکت Rof کانادا، بطور متوسط از پنج لایه تشکیل شده اند و بستر کلی آنها پلی استری به همراه دانه های ریز سرامیکی میباشد. این فن آوری درحقیقت برپایه عملکرد انتخابی درمورد کل گستره طیف اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید استوار است که اشعه های حرارتی را مهار میکند و نور مرئی را بصورت کنترل شده عبور میدهد.

ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
برچسب سولار و ذخیره انرژی خورشید و گرما

لایه های مختلف با مکانیسم های مخصوص به خود ویژگی های زیر را به شیشه میدهند:

  • دفع حرارت تا ۵۶% و همچنین ۸۲% از نور خورشید.
  • جلوگیری از وروداشعه مضر UV تا ۹۹% بواسطه لایه حاوی گونه های شیمیایی (UV Absorbers).
  • افزایش دفع ضربه در شیشه و جلوگیری از پخش قطعات شکسته بواسطه لایه پلیمری تقویت شده و مکانیسم های ویژه چسبیدن.
  • حفاظ امنیتی در برابر گازهای گلخانه (ناشی از بکارگیری دولایه پلی استر و یک لایه چسب مخصوص).
  • قابلیت شستشوی آسان.
  • قابلیت نصب آسان (برای نصب آنها نیازی به خروج شیشه از قاب نبوده و با ایجاد کمترین تغییرات در محیط کار همراه است).

امروزه برای زیبا سازی و استفاده هر چه بیشتر از مناظر، استفاده از شیشه در ساختمان ها به شدت افزایش یافته است

یکی از معضلات شیشه که استفاده از متراژهای زیاد آن در نمای ساختمان ها را از طرف شهرداری منع کرده است، اتلاف انرژی زیاد از طریق شیشه می باشد. بدیهی است که اتلاف انرژی از طرق دیگری نیز صورت می گیرد که از آن جمله می توان به اتلاف انرژی از طریق دیوارهای خارجی ساختمان نیز اشاره کرد. چراکه دیوارها نیز ۱۰۰% عایق نمی باشند ولی چون میزان این اتلاف از طریق شیشه بسیار بیشتر می باشد، لذا کارفرمایان نیز خود تأکیدی بر استفاده زیاد از شیشه ندارند.

یکـی دیگــر از محصــولات Solar Window Film بوده که موجب کاهش قابل ملاحظه اتلاف انرژی از طریق شیشه می شود. این محصول موجب جلوگیری از ورود اشعه گرمایشی خورشید به داخل محوطه می شود. در نتیجه دمای داخل ساختمان کاهش یافته و نیاز به استفاده از سیستم های تهویه هوا و سیستم های خنک کننده کاهش می یابد.

با توجه به افزایش قیمت روزافزون انرژی (برق، گـاز، آب و …) نیاز این محصول بشدت در ایران احساس میشود.

ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی

از طرف دیگر ایران در ناحیه شمالی خط استوا واقع بوده و جزء کشورهای گرمسیر محسوب می شود. در نتیجه همواره در فصل تابستان با مشکل جدی گرما روبرو هستیم.

بدیهی است که گرما به طرق مختلف وارد فضای داخلی می شود و تابش مستقیم خورشید فقط یکی از این طرق بوده حال آن که لایه های سولار ROF از همین طریق تا ۵ درجه سانتی گراد به خنک شدن فضای داخلی کمک می کند. همین امر نشان دهنده میزان تأثیر گذاری این محصولات می باشد.

بهترین نوع این محصولات تا  ۸۲% از انرژی گرمایش خورشید را دفع می کنند. البته نصب این نوع محصولات روی شیشه تا حدی نور مرئی را نیز دفع می کند ولی با توجه به اینکه همواره در منازل و ادارات از پرده و کرکره استفاده می شود (پرده و کرکره عملاً ۱۰۰% نور مرئی را دفع می کنند)، این مقدار دفع نور مرئی توسط این لایه ها از معایب این سیستم به شمار نمی آید بلکه در بعضی موارد، مشتریان خود خواستار کاهش و یا حذف دید از بیرون به داخل می باشند.

لایه های ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی سولار ROF علاوه بر جلوگیری از ورود مستقیم اشعه گرمایشی خورشید به فضای داخل، موجب کاهش شدید تبادل دمای دو طرف شیشه می شود. این امر خود نیز موجب کاهش دمای داخل در فصل تابستان شده ولی کاربرد اصلی آن در فصل سرماست چراکه این امر موجب می شود تا گرمای حاصل شده در فضای داخل به کمک سیستم های حرارتی، با محیط بیرون تبادل گرمایی نداشته باشند. در نتیجه این محصول موجب کاهش دما در فصل تابستان و افزایش آن در زمستان می شود.

این میزان کاهش و افزایش دما در فصل گرم و سرد سال به شدت در میزان پرداختی برای قبوض برق و گاز مؤثر بوده به گونه ای که در مدت زمانی بسیار کوتاه (زیر یک سال) تمامی هزینه صرف شده برای این محصول عملاً باز پرداخت خواهد شد.

ما  فقط استفاده از این لایه ها با ضخامت ۴mil را در دستور کار خود قرار داده ایم تا این لایه ها علاوه بر بازدهی بیشتر در مورد اتلاف انرژی، مقاومت شیشه را نیز حتی الامکان افزایش داده تا در مورد بلایـایی چون زلزله، آتش سـوزی و اتفـاقـات دیگری که موجـب شکسته شدن شـیشـه می گردند نیز بتواند بیشترین بازدهی را از خود نشان دهد.

بنابراین نتیجه می شود که این لایه ها علاوه بر کاهش دمای داخل در تابستان و افزایش دما در فصل زمستان موجب بالا بردن مقاومت شیشه و در نتیجه ضریب امنیت می شود. در نتیجه در بسیاری از موارد، پیشنهاد شرکت به مشتریان که با کم شدن نور مرئی مشکل ندارند، استفاده ار لایه سولار ROF به جای لایه مقاوم ساز ۴mil ROF  می باشد.

لایه های ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی سولار ROF علاوه بر تقسیم بندی از لحاظ ضخامت، از نظر رنگ و تأثیرگذاری بر نور مرئی نیز تقسیم بندی می شوند. این امر موجب می شود که شیشه به رنگ دلخواه مشتری تزئین شود (دودی و نقره ای).

ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی

انواع پر کاربرد ویندو فیلم های ذخیره انرژی ROF

  • (Silver 15)برای افرادی که می خواهند شیشه دید طبیعی خود را حفظ کند مناسب میباشد .
  • (Silver 50) تنها موجب می شوند شیشه تا حد نا محسوسی تیره شود و دید طبیعی را داشته باشند. این نوع لایه ها به نسبت لایه های قبلی، درصد کمتری از اشعه گرمایشی خورشید را دفع می کنند . این مدل ، شیشه را به شیشه های Reflex تبدیل کرده به گونه ای که از بیرون، محیط داخل را نتوان دید که این نوع محصولات بیشترین میزان جلوگیری از ورود اشعه تابشی خورشید را دارند .

طبق نمودار سمت راست ،  مشخص است که لایه های سولار در مورد جلوگیری از رنگ پریدگی اجسام نسبت به لایه های مقاوم ساز مؤثر تر بوده و تقریباً تا از رنگ پریدگی اجسام جلوگیری می کند.

تمامی لایه های سولار ROF تا ۹۹% از ورود اشعه مضر برای پوست انسان(UV) به داخل محیط جلوگیری می کنند.

ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی

مقایسه شیشه های دو جداره با ویندو فیلم های ذخیره انرژی ROF

تفـاوت اصلی شیشه های دو جـداره با لایه های ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی ROF در جـلوگیری ازورود اشـعه گرمایشی خورشـید در اثر تابـش مستقیم خورشید می باشد. عملاً شیشه های دوجداره در این مورد کارایی چندانی ندارند ولی لایه های سولار ROF می توانند تا از ورود اشعه گرمایشی بر اثر تابش مستقیم خورشید جلوگیری به عمل آورند. تنها عملکرد مثبت شیشه های دوجداره، جلوگیری از تبادل حرارت دو طرف شیشه می باشد. ضریب تبادل حرارت این شیشه ها معمولاً w/m2k  ۲/۸ بوده در صورتی که این ضریب برای لایه های سولار ROF در حدود w/m2k 1/50 می باشد. در نتیجه در این مورد نیز لایه های سولار ROF راندمان بسیار بالاتری نسبت به شیشه های دوجداره دارند.

از دیگر مزایای لایه های ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی سولار ROF نسبت به شیشه های دو جداره می توان به این مورد اشاره داشت که لایه های ویندو فیلم و برچسب شیشه ذخیره انرژی و آنتیuv شرکت ROF  کانادا به راحتی روی شیشه های موجود در ساختمان نصب می شوند و مدت زمان آن برای هر واحد مسکونی به طور میانگین نصف روز می باشد و به هیچگونه عملیات عمرانی احتیاج نیست. این در صورتی است که برای تعویض شیشه های معمولی ساختمان با شیشه های دو جداره باید فریم پنجره ها به طور کل عوض شود که این امر موجب هزینه گزاف بوده و مدت زمان طولانی را طلب می کند و نیازمند عملیات عمرانی در ساختمان می باشد.

ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
ویندو فیلم وبرچسب شیشه ذخیره انرژی
تماس با ما

در صورت نیاز لطفن پیامتان را ارسال نمایید . کارشناسان ما در نزدیکترن زمان با شما تماس خواهند گرفت .

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt